ANASAYFA GÜNCEL DÜNYA POLİTİKA EMEK EKONOMİ YAŞAM GENÇLİK KADIN KÜLTÜR-SANAT ETHA ÖZEL ROPORTAJ ÇEVİRİ Et-TV Et-GALERİ ara

Çocuklarımızı AKP çemberine hapsetmeyelim- Ebru Yiğit

Ne kadar uğraşırsa uğraşsın kendi siyasal çemberine girmeyen öğrencileri şimdi de çember sistemi dediği sınav sistemi ile imam hatip kalıbına sokmaya çalışıyor.

Etkin Haber Ajansı / 15 Nisan 2018 Pazar, 09:02

EBRU YİĞİT- Eğitim AKP'nin elinde bir türlü dikiş tutmayan kumaş gibi. Ne kadar uğraşırsa uğraşsın kendi siyasal çemberine girmeyen öğrencileri şimdi de çember sistemi dediği sınav sistemi ile imam hatip kalıbına sokmaya çalışıyor. Erdoğan'ın bir gece ansızın TEOG kaldırılmalı sözünü ikiletmeyen Milli Eğitim Bakanlığı, 'çocuklarımızı sınav yarışına sokmaktan vazgeçeceğiz' minvalinde bir gerekçe öne sürmüştü. Meğer haklıymış çocuklara sınavla uğraşmadan imam hatipleri ve meslek liselerini dayatmanın yeni formülünü bulmuş: Çember Sistemi

Bu sisteme göre ortaöğretimden liseye geçerken bütün öğrenciler sınava girecek ancak %10'luk dilimin içine giren öğrenciler tercih yaparak daha nitelikli okulları seçebilecek. Onun dışında kalan öğrenciler ise adreslerine en yakın okulların türüne göre 9 tercih yapacak. Adrese yakınlığı 3 çemberle formüle eden MEB, 1. çemberde anadolu lisesi, 2. ve 3. çemberde ise meslek ve imam hatip lisesi tercih etme zorunluluğu getiriyor. Öğrencilerin 'ben tek çemberde tercih yapmak istiyorum' deme şansı yok. İhtiyaç veya talep olup olmasına bakılmaksızın imam hatip okulu açan, üstelik ücretsiz servis, yemek gibi bir dizi teşviklerle özendiren MEB, bununla da yetinmeyip farklı okul türlerinin içinde imam hatip sınıfları açtı. Tüm bunlara rağmen sınıflar doldurulamayınca şimdi imam hatiplerin bu şekilde doldurabileceğini zannediyor.

Ayrıca özel okul kayıtları tercihler başlamadan yapılacak ve öğrencilere istedikleri okullara yerleşemediği durumda özel okul tercih etme şansı tanınmayacak. Bu çember sistemi velileri özel okul ile imam hatip seçeneği arasında kıskaca alıp parası varsa özel okulu, parası yoksa imam hatip yolunu dayatıyor. İstediği okula yerleşemeyip imam hatip veya meslek lisesine gitmek istemeyen öğrencilere açık liseyi adres gösteren bu adaletsiz sisteme karşı veliler çocuklarının geleceğini riske atmamak için peşinen özel okul seçeneğine yönlendiriliyor.

Yerellerde kurulacak komisyonlarla sınav puanı ve adresi aynı olan öğrencilerin yerleştirilmesinin yapılması öngörülüyor. Bu komisyonun çalışma biçimi, kimlerden oluşacağı ve hangi kriter ile eleme yapacağına dair bir veri yok. Kamuda sözlü mülakatı bir kural haline getiren AKP, yeni bir karaborsa ve torpil sektörü yaratıyor.

Yıllardır sınavlarda uygulanan ders notunun sınav puanına eklenmesini kaldıracağını ve şişirilmiş ders notlarına son vereceğini söyleyen Bakanlık, tam tersine öğrencilerin başarı puanı yani ders notlarını tercihlerin eşitliği durumunda bir kriter olarak uygulayacak. Nereden tutsak elimizde kalan bu sınav sistemi yeni bir uygulama olmayıp AKP'nin çocuklarımızın geleceğini kendi siyasal amaçları içine hapsetme projesinden başka bir şey değil.

AKP'nin iktidarı boyunca eğitim politikasını özetleyen ve tescilleyen bir sistem bu. Kısmen paralı olan eğitimi tamamen paralı hale getiren, ancak küçük bir azınlığa nitelikli eğitim hakkı tanıyan, eğitimi dini referanslarla donatırken şimdi neredeyse tüm eğitimi imam hatipler üzerine inşa eden ve göreceli bir eleme olan sınav sistemini tamamen ortadan kaldırarak tek şıklı bol imam hatipli bir sınav görüntüsü ile eğitim sisteminini dinamitlemek olarak değerlendirebiliriz.

Çocuklarımıza bilimsel olmayan, antidemokratik ve paralı bir eğitimle geleceksizliği dayatan AKP'ye mahkum değiliz. AKP, çocuklarımıza istismar, ucuz iş gücü olma ve kayıt dışı çalışmadan başka bir seçenek sunmuyor. Ancak bizler bu seçeneksizliğe mahkum değiliz. Özgür bir yaşam bırakmak zorunda olduğumuz çocuklarımız için AKP'nin eğitim sistemine de siyasal İslama dayalı toplum modeline de dur demeliyiz. Aksi taktirde yarın çok geç olabilir.